zaterdag 18 september 2010

Draai maar lekker door!

MP3, MP4, MPEG, AVI, DIVX, bladiebladiebla! Tegenwoordig vliegen de 'technologische' termen je om de oren. Liedjes in dit formaat, liedjes in dat formaat, cd's, dvd's, iPod's, SD-cards, noem maar op. Je komt de straat niet meer op of je ziet al advertenties van de nieuwste technologie op het gebied van muziek of film. Hier heb ik maar één antwoord op: doe mij maar lekker de ouderwetse vinyl platen!

Sinds ik in de zomer de musical Grease heb opgevoerd (jawel, playback) en toch eens goed geluisterd heb naar de rock & roll muziek ben ik verkocht. Ik vond het eerder al supertof om naar te luisteren en vervolgens helemaal los te gaan, maar nu ik ook nog eens een- jawel- opklapbare (!) platenspeler op mijn kamer heb, en de lp van Grease, kan mijn geluk niet meer op.

Natuurlijk, ik heb ook een iPod, en cd's, en iTunes en een brander in mijn pc en een goede hoofdtelefoon en speakers en tralala, noem maar op. Maar toch, eventjes terug naar de jaren 50 kan geen kwaad toch?

Naast het feit dat ik helemaal opga in mijn lp's (heb laatst weer twee platen gekocht- rock & roll verzamelalbums!) merk ik dat de jeugd van tegenwoordig toch steeds meer een beetje naar het ouderwetse gaat neigen. Tenminste, de meeste jongeren die ik spreek lijken allemaal weer iets old-fashioner te worden. Vreemd? Ik weet het niet. De meeste volwassenen (moet ik nodig zeggen, ben tenslotte zelf volwassen) zien de jeugd van nu als doorgedraaid, zonder fatsoen en zonder geweten of verantwoordelijkheidsgevoel. Alsof dat een typisch verschijnsel van deze eeuw is, terwijl Socrates dat soort jongeren 400 jaar voor Christus al beschreef! Enfin, dat doet er niet toe. Het komt er gewoon op neer dat de jeugd van tegenwoordig volgens mij toch steeds meer neigt naar het ouderwetse. Strenger opvoeden (vóór je 40ste kinderen krijgen!), meer respect voor ouderen, zorgen voor een betere toekomst etc.

Ik ben dan ook helemaal niet bang dat het mis gaat met de jeugd, want wij zien de veranderingen echt wel zelf en ik ben ervan overtuigd dat wij zélf voor verandering gaan zorgen (voor zover dat nodig is natuurlijk). Tot zover een half sociologisch, filosofisch en licht pedagogisch stukje (dat eerst eigenlijk alleen over mijn lp's zou gaan).

Toch blijven de jaren '50 vet cool!

Bo :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten